søndag 28. juli 2013

Krydderkake med banan (uten sukker)

Etter ferien hadde vi igjen brune bananer liggende og søndag er en super dag for litt baking. Denne gangen har jeg prøvd meg frem til en kryddervariant, og den ble knallgod. Den inneholder ikke sukker og halvparten sammalt hvete så denne kan man dele med de minste. De større vil kanskje ha den med seg i matpakken??
Krydderkake / Bananbrød:

75 gr smør
2 egg
1.5 dl melk
2.5 dl hvetemel
2.5 dl sammalt hvete
2 ts bakepulver
1 ts natron
1 ts ingefær
1 ts nellik
2 ts kanel
4 godt modne bananer

Smelt smør og la det avkjøle seg litt, bland sammen alt det tørre, tilsett egg, melk og smør og rør det sammen. Mos bananene, vi liker at de er grovt moset men det gjør du som du vil. Vend inn de mosede bananene, ikke rør så mye nå, da blir kaken mer klissete. Ta bakepapir i en brødform (eller smør formen godt) og stek på ca 180*. Jeg stekte den i ca 35 min, så løftet jeg kaken ut av formen ved hjelp av bakepapiret og lot den steke i ca 10 min til på 150* uten form rett på rist.

Knallgod :) Vesla vår liker ikke banan så denne koser vi oss med selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...