torsdag 18. juli 2013

Det enkleste hjemmelagde brødet i (min) verden!

Jeg er veldig glad i hjemmelagd brød og rundstykker og baker det meste av det vi spiser selv. Når man bare kommer inn i det så er det så enkelt! Det er også veldig mye bedre enn kjøpebrød syns jeg -og det beste er at man selv kan velge hva man har i!

Her kommer oppskrift på kaldhevet brød. Grunnen til at jeg kaldhever er hovedsaklig fordi jeg syns det er enklest. Da trenger jeg ikke vente på hevingen siden den da bare står over natta, bonus er at man også trenger lite gjær som gjør brødet litt bedre for magen.

Hvis man vil ha brødet samme dag så kan man blande i mer gjær (ca 1- 1,5 pk tørrgjær for ca 1kg mel) og la deigen heve vanlig tid (ca en time) helle deigen i formene og steke som vanlig. 

Jeg tar oftest det jeg har når jeg baker, og ender derfor opp med oppskrifter som inneholder 80g noe og 50g noe.. Det er mao ikke så nøye hvor mye det er av hva, eller om du bytter ut med andre typer mel/ frø. Bare pass på at det ikke blir for mye grovt mel når man har så lite gjær, da hever det dårligere.

Det enkleste hjemmelagde brødet i (min) verden:

300g siktet speltmel
300g hvetemel
250g grovbakst
80g havremel
70g havregryn
80g solsikkekjerner
50g gresskarkjerner
2 ts tørrgjær
8 dl (ca) kaldt vann

Rør det hele sammen til en tykk grøt, spe på mer vann om det blir for tørrt, mindre om den blir for rennende. La deigen stå under lokk/ plast i romtemperatur il neste morgen. Forvarm ovn til 270* (jeg bruker varmluft), hell deigen 2 brødformer med bakepapir oppi, sett ned temperaturen til 200* og stek brødene 30 min på nederste rille (jeg steker på rist), ta brødene ut av formen og stek i ca 12 min til på rist. Brødene er ferdige når det kommer en "hul dunkelyd" når du banker på dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...