søndag 14. juli 2013

The wonder weeks - Vidunderlige uker! Supert mammatips :)

Dette innlegget er IKKE sponset, det er bare motivert av min egen begeistring :) Da jeg skulle bli mamma trålet jeg markedet for gode bøker som kunne være fine både under graviditet og når jeg ble mamma. Jeg er opptatt av forskning, utvikling og hva som skjer og hvorfor det skjer. Vi fant litt ulike bøker, de fleste med mye fint og mye selvfølgelig lesestoff.. Èn bok tok oss allikevel med storm! Jeg ble faktisk så begeistret at det motiverte meg til å kjøpe ny tlf slik at jeg kunne få APP´en også :)

The wonder weeks - av Hetty Van De Rijt og Frans X. Plooij.
Boken tar for seg 10 store utviklingstrinn som barnet går igjennom fra de er 0 - 20 mnd. Ved disse store utviklingstrinnene som går over en periode - kan barnet bli mer lei seg, omsorgstrengende og kontaktsøkende enn ellers. Dette er fordi de store forandringene de gjennomgår er både forvirrende og overveldende. Disse endringene i barnet kan også oppleves som overveldende for oss foreldre. Vi står på hodet for å finne ut hvorfor det ikke hjelper med det som pleier å hjelpe? Hos oss stemte det så utrolig godt med periodene. Plutselig innimellom ble det mer grining og søvnen forandret seg. Da kikket vi etter i boka, og nesten som en klokke - det stemte så godt, hun var inne i en ny og vanskelig utviklingsfase.

Denne boken gir fantastiske beskrivelser av barnets utvikling og den gir gode forklaringer på hva som skjer på de ulike trinnene -og ikke minst hvordan man kan hjelpe barnet og stimulere gjennom de overveldende store forandringene de går igjennom. For oss har dette vært en utrolig god støtte og veiledning, og den har uten tvil hjulpet oss til å forstå barnet vårt bedre - spesielt i starten. De foreldrene vi har tipset om bok og APP har absolutt delt vår begeistring.

APP´en har jeg også hatt fantastisk stor glede av, den kostet meg ca 14 kr og den er gull verd! Her legger man inn sitt eget barns informasjon slik at den oppdaterer deg på hvor barnet ditt befinner seg i utviklingen. Man kan også bl.a lese korte sammendrag om de ulike utviklingstrinnene og se en oversikt over barnets vanskelige faser fremover.

Boken er gitt ut på engelsk (engelske bøker er veldig billig, og kan bestilles på nett. Bøker er tollfritt så her er det bare å ta seg ut, tror den kostet rundt 140 kr på engelsk), men også på dansk som er lett for oss nordmenn å lese. Boken kan bestilles her på dansk. Den er også oversatt til svensk om noen ønsker det..

Er du blivende mamma og pappa, eller er du på jakt etter den perfekte barselgave så er dette uten tvil en av mine beste tips :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...