tirsdag 12. november 2013

Hva bruker vi chiafrø til?

Disse bittesmå frøene er stappfulle av god næring. Vi kjøpte oss nylig en stor pose med frø, og i det siste har vi prøvd oss litt frem på ulike bruksområder. Chiafrøene er så godt som smakfrie, så kan de tilsettes i det aller meste. Deres oppgave blir egentlig bare å gjøre maten mer næringsrik. Til nå har vi brukt dem blandet i brøddeig, grøt, guacamole, yoghurt og vi har hatt dem direkte på brødskiven, på salat og fruksalat. 
Andre forslag kan være vaffel og pannekakerøre, pizzabunn, gjærbakst osv. 

Frøene kan du spise slik de er, eller de kan knuses (blender, stavmikser el.l) for å hjelpe kroppen å ta opp alle næringsstoffene eller de kan legges i bløt. Om de bløtlegges blir de som en gele som du kan tilsette i mat. Om man vil ha denne gelen tilgjengelig kan man lage seg en blanding av vann og frø, sette den i kjøleskapet og ha den der til daglig bruk. Fremgangsmåte og blandingsforhold står på posen :)

Der jeg kjøpte dem foreslo de å bruke dem om man lager syltetøy, da frøene sveller og vil tykne syltetøyet naturlig.

For min del hadde det ikke gjort noe om de hadde smakt noe, frø er jo kjempe godt, men siden det nå ikke smaker noe så er det ekstremt bukervennlige. 

Men hvorfor? Disse frøene regnes som supermat grunnet sitt meget høye næringsinnhold. To ss chiafrø inneholder like mye omega 3 som en laksefilet, og like mye kalsium som flere glass melk! Chiafrø har også et høyt innhold av protein og inneholder alle de livsnødvendige aminosyrene vi trenger, med andre ord: It¨s good for you :) Chiafrø kan også spires, og det vet jeg at jeg skal teste ut i nærmeste fremtid!! Hvordan man spirer og mer informasjon om chiafrø finner du her og her.

NB: Har du peanøtt/ sesamfrø allergier bør du være forsiktig med tanke på allergi, både for deg selv og de små. 

Har du noen gode forslag til bruk av chiafrø?


2 kommentarer:

  1. jeg lager 'grøt': yoghurt naturell med en eller annen frukt, øko havregryn og min egen knuste frømiks (sesam, lin, solsikke, gresskar, chia og hemp), og som pålegg med krønsja banan, kokosolje, chia og hemp. før knuste jeg frøene til frømiksen i kaffekverna, da de ikke ble helt fine i morter.. den gikk dessverre varm, så nå bruker jeg foodprosessoren og lager opp endel som jeg har i kjøleskapet. kjøper på iherb, billig og kommer rett på døra etter få dager. de har også knuste (milled) chia

    SvarSlett
  2. Hei Elisabeth! Tusen takk for mange kjempe fine tips og inspirasjon :) Veldig viktig poeng at man kan kjøpe chiafrøene på nett, de er dyre her hjemme i helsekostbutikkene! Jeg skal prøve meg på litt flere oppskrifter og bløtlegging fremover! Frø er jo så næringsrikt og godt at det kan brukes til kjempe mye forskjellig om man bare er kreativ :)
    Ønsker deg en god dag!
    Hilsen Silje

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...