onsdag 6. november 2013

Rask "RÅ" fruktmos av tørket frukt -sviske, aprikos eller daddel?

Dette fine tipset fikk jeg av en kjempehyggelig leser, Mari :)
Vår favoritt er aprikos, men vi har også brukt litt sviskemos innimellom og jeg antar at dadler vil gjøre samme nytte for de som foretrekker det? 

"RÅ" fruktmos av tørket frukt:
Legg den tørkede frukten i vann, så mye vann at all frukt er dekket. 
La det ligge i bløt over natten. 
Mos med stavmikser el.l. 
Tilsett mer vann underveis for å oppnå den konsistensen du ønsker. 

Dette holder seg fint i fryser. Enten i en boks med lokk, eller i isterningsbrett. Jeg bruker har det bare oppi en boks med lokk, så skraper jeg ut ønsket mengde når jeg skal bruke det.
Bruksområdene er mange: som søtning, tilsatt i grøt, som søtt pålegg, som basefor energibarer/ kuler osv... 

Ps: når det kommer til aprikoser så er dette en av de produktene hvor det er meget stor forskjell i smak (syns jeg) på vanlige og økologiske. Det er litt som å sammenligne papp og fløtekarameller!! Go Eco på denne :)

Hva bruker du fruktmos til?

2 kommentarer:

  1. og om man skulle bruke ikke økologiske- kast vannet og skyll de godt etter de har ligget i vann i noen timer! de er konservert med svoveldioksid som løser seg opp i vann. ugreit

    SvarSlett
  2. Tusen takk for godt tips! Jeg visste de var tilsatt svoveldioksid, da det er det som gjør at de holder den lyseoransje fargen, men jeg var ikke klar over at det løste seg opp i vann... Flott at dere kommer med inspill som dette :)

    Hilsen Silje

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...