fredag 3. mai 2013

Kaldhevede grove rundstykker med lite gjær - perfekt for små barnemager.


Helg er alltid deilig, selv når man er i mammapermisjon! Her er min frokostfavoritt - sett deigen i dag og ha nybakst til frokost i morgen!! Disse rundstykkene passer perfekt for travle mammaer og små barnemager. Lite gjær og full kontroll over saltinnholdet gjør dem supre til både forkost, lunsj eller kvelds. Man kan uten problem minske eller droppe saltet om man ønsker det. Disse går alltid ned på høykant både hos store og små hos oss!

Jeg har prøvd meg masse frem og her er altså min favoritt, min mest vellykede latmannsvariant av kaldhevede rundstykker:)

Disse rundstykkene er raske å lage om man planlegger litt. Rør sammen deigen en dag før den skal brukes og neste dag har du rundstykker på ca 20 min inkl steking J

500 g mel –(minst 250 g fint mel for at det skal heve godt, resten gjerne grovt)
5 dl vann
1 ts tørrgjær
½ ts salt
+ det man ønsker av frø f.eks solsikke, lin, gresskarkjerner eller havregryn, kruskakli osv.


Trinn 1:
Bland alt sammen til en tykk grøt, sett lokk eller plastfolie over og la stå til neste dag.

Trinn 2:
Sett ovnen på 270*. Dekk stekebrettene med bakepapir og lag rundstykker ved hjelp av to skjeer, du trenger ikke ta i deigen, bare legg dem utover som ”klatter”.

-Kan pensles med egg og strø på litt frø eller havregryn, men ikke nødvendig.
Skru ovnen ned til 250* og stek i 10 – 14 min. Pass på, ovner steker ulikt. Det er veldig viktig for resultatet at ovnen er varm nok når du setter dem inn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...