tirsdag 7. mai 2013

Solsikkepostei - super pålegget for de små!

Pålegg er litt vanskelig for de minste syns jeg. Man skal unngå salt og sukker - og jeg ønsker også å unngå for mye tilsetningstoffer. Da er det fint lite igjen...

Jeg har søkt litt rundt på nettet og kom over bloggen http://helhetligliv.blogspot.no der fant jeg masse fine oppskrifter og kjempe masse god informasjon om matvarer. Sally som skriver bloggen er ernæringsfysiolog og sykepleier.

Siden har mange tips til glutenfri og melkefri mat - som passer fint for barnemager.

I dag lagde jeg en Solsikkepostei fra denne siden. Hør bare hva Sally sier: Solsikkepostei er rå, vegansk, nøttefri og stappfull av næring. Solsikkefrø er kanskje verdens mest næringsrik frøtype med blant annet hjertevennlig E vitamin, magan og kobber som spiser opp frie radikaler, vitamin B5 og fosfor som gir oss masse energi, og tryptofan som forbedre vår søvnkvalitet. Disse frøene gir også en god dose med sunne fettsyrer og protein - alt dette i en bitteliten pakke!

Dette er perfekt for både meg og Lerke, hvem kan motstå noe såå sundt og godt?

Jeg følger sjelden oppskrifter helt - så om man ønsker oppskriften ligger den her: http://helhetligliv.blogspot.no/2012/08/solsikkepostei.html

Min, en litt enkel versjon kommer her:

2 dl økologiske solsikkekjerner legges i vann over natten
0.5 finhakket rødløk
stor båt med sitron
litt pepper
1 spiseskje økologisk olivenolje

Finhakk rødløken, hell av vannet på solsikkekjernene og ha dem i blender til de er moset veldig godt. Ha i sitron, pepper og olje og rør rundt.

Brukes som smørepålegg på skive, riskjeks, kavring. Lerke syns dette var så godt så jeg lagde noen små kuler av posteien som hun knasket i seg - nok en suksess! Jeg vil gjerne ha denne som tilbehør til salat i dag - mmmm!!

Noen andre som har gode påleggstips de ønsker å dele?

4 kommentarer:

  1. Kom over dette i dag :-) Hjemmelaget leverpostei.
    http://helhetligliv.blogspot.no/2013/05/gjesteinnlegg-solhilds-barnevennlig.html

    SvarSlett
  2. Tusen takk for tips -Ja dette er nok av mye bedre kvalitet enn den man får kjøpt :) Jeg har en svigermor som er kjempe god på å lage hjemmelagd leverpostei - så der er vi veldig heldige!! Kjempe mange fine oppskrifter på helhetligliv :)
    Ha en fin dag :)
    Silje

    SvarSlett
  3. Så hyggelig, Silje! Takk for dine fine ord :-)

    SvarSlett
  4. Bare hyggelig, Takk selv for inspirasjon - bloggen din er ett funn :) Her ligger nye solsikkefrø i vann, for den posteien likte vi alle så godt at den var borte på en dag!

    Hilsen Silje

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...